Curcuma-telers lanceren promotiecampagne

Curcuma-telers lanceren promotiecampagne

Op 30 mei lanceerden zes kwekers, verenigd in de Stichting Curcuma Promotie Nederland, het unieke 'Curcuma-roots for moods'. Zij doen dit in samenwerking met de Stichting Nationaal Fonds tegen Kanker, het International Curcumin Research (AMC) en Verstegen Spices & Sauces.

De presentatie, bij Verstegen Spices & Sauces in Rotterdam, is goed ontvangen door vertegenwoordigers uit de sierteelt, handel, logistiek, export, wetenschap, algemene pers en vakpers een nieuw concept. Tegelijkertijd is de website www.rootsformoods.nl live gegaan. Centraal in het concept staan de exotische plant Curcuma en de financiŽle bijdrage per verkochte plant die ten goede komt aan het onderzoek naar de geneeskrachtige werking van curcumine dat in de wortel van de plant voorkomt. De wortel van een speciale variant van de Curcuma wordt gebruikt bij het bereiden van curries en andere Oosterse gerechten. De consument krijgt bij aankoop van elke plant een zakje (Kurkuma) kruiden van Verstegen Spices & Sauces. De marketing, communicatie en creatie is ontwikkeld door sense marketing & more. Directeur Paul Ras van dit bureau: ‘Het begrip versmarketing krijgt een nieuwe dimensie.’

Curcuma – roots for moods
Curcuma heeft de roots (wortels) voor verschillende moods (stemmingen). De website www.rootsformoods.nl licht deze slogan visueel en tekstueel verder toe. De plant brengt met haar extravagant bloeiende bloemen en haar eeuwenoude, Oosterse historie een exotische sfeer in huis. De werkzame stof curcumine die in de wortel voorkomt, kan het ontstaan van tumorcellen tegengaan en bestaande tumorcellen bestrijden. Dit is het onderwerp van het wetenschappelijk onderzoek. Door bij te dragen aan de financiering ervan, krijgt de aankoop van de plant een maatschappelijk aspect. De derde ‘mood’ ontstaat door het culinaire genot dat gemalen geelwortel veroorzaakt, gemaakt van de wortel van speciaal geteelde varianten van de Curcuma. Het geel-oranje poeder, dat ook wel koenjit wordt genoemd, komt voor in tal van Oosterse gerechten. Kort samengevat: genieten van een mooie plant in huis, de gezondheid bevorderen en lekker eten.

Strerke combinatie
De kwekers zijn BK Plant, Kwekerij G.F.J. van Seters, Kwekerij Meeslouwer, KP Holland, Rijnplant, en Zwethlande, alle met moderne bedrijven in het Westland. Zoekend naar iets meer dan ‘een plant’ kwamen zij op het idee de Curcuma anders in de markt te zetten, omdat deze plant van nature ongekende eigenschappen heeft. De plant zelf is sterk en mooi, de wortel wordt toegepast op culinair en medisch gebied. Die combinatie maakte het concept relevant voor drie partijen waarmee de sierteelt niet vaak samenwerkt: de Stichting Nationaal Fonds tegen Kanker, het International Curcumin Research van onderzoeker Michal Heger aan het AMC te Amsterdam en Verstegen Spices & Sauces. Met name de kwekers hopen bij te dragen aan de kwaliteitsbeleving en het innovatieve karakter van de Nederlandse sierteelt, die in binnen- en buitenland een grote reputatie heeft. De marketing voor verse producten krijgt hiermee een nieuwe dimensie. De site www.rootsformoods.nl linkt naar de sites van de  deelnemers van de Stichting Curcuma Promotie Nederland.

 

10:34 - vr 01/06/2012
Bron: TuinbouwCommunicatie

Eerdere nieuwsberichten

11:02 - wo 23/04Voorraad en inventaris Arend-Sosef geveild (TuinbouwCommunicatie)

10:34 - wo 23/04LTO bundelt vraag naar zonnepanelen (LTO Nederland)

10:30 - wo 23/0445 kansmakers GreenTech Innovation Award (TuinbouwCommunicatie)

10:27 - wo 23/04Model simuleert gewashandelingen in kassen (Wageningen UR Glastuinbouw)

09:50 - wo 23/04SP vraagtekens bij boegbeeld Dijkhuizen (Nieuwe Oogst)

09:11 - wo 23/04Accijnsverlaging diesel zit er niet in (Nieuwe Oogst)

09:10 - wo 23/04'Greenpeace trekt te snel conclusies' (Nieuwe Oogst)

09:00 - wo 23/04Kwekers geven parcours Koningsdag kleur (FloraHolland)

08:57 - wo 23/04100% NL krijgt een eigen tulp (TuinbouwCommunicatie)

08:27 - wo 23/04'Lelie-event' in aantocht (Kwekerij De Plas)

08:25 - wo 23/04IEA ziet goede basis duurzaamheid (Energiek2020)

08:14 - wo 23/04Businessclub Westland naar Nature’s Pride (TuinbouwCommunicatie)

08:04 - wo 23/04Tido Vesta verliest keurmerk (WOS.nl)

07:44 - wo 23/04Bayer heeft producten-app aangepast (Bayer CropScience)

Berichten 1 van 14 van in totaal 5473 berichten.
Inschrijven nieuwsbrief