Open brief aan de consument

10-10-2017    10:03   |    Peter Smulders

Een weblog van Peter Smulders. Hij is mede-eigenaar van Free Launch Training en Coaching. Dit bedrijf begeleidt al meer dan 20 jaar ondernemers in de tuinbouw bij de professionalisering van hun organisatie en de mensen die daarin actief zijn.

Al enkele weken horen we u klagen dat u een goedkope Ryanair vlucht hebt geboekt maar dat u voor álle extra’s bij moet betalen. Een koffer kost u geld. Een priorityboarding kost u geld. En er wordt ook nog van u verwacht dat u in het vliegtuig dure parfummetjes koopt.

Daar kwam nog eens bovenop dat u kwaad werd op Ryanair omdat u, gepakt en gezakt, klaar stond op het vliegveld van Malaga. En dat Ryanair doodleuk de vlucht had gecanceld. Vanwege de uitbuiting van hun personeel konden piloten hun vrije dagen niet opnemen. En dat deden ze nu ineens wél. Juist op de dag dat ú met uw goedkope ticket de terugvlucht had gepland. Daar stond u met uw goedkope ticket….. 

Ik meende ú óók in een consumentenprogramma te hebben horen klagen over die dieren die in kleine hokjes worden vetgemest. Zodat ze snel véél vlees produceren. Maar volgens mij bent ú het ook die in de super de allergoedkoopste kiloknallende plofkip koopt in grootverpakking. Tóch?

Volgens mij bent ú het ook die van de supermarkt verwacht dat de tomaten nog minder dan niets kosten. Ik hoorde het nog tegen uw buurvrouw zeggen: “Bij de A. zijn ze nu súper goedkoop…. Een héle kilo voor een paar duppies”. Maar volgens mij bent ú het ook die om het hardst roept als de kwaliteit weer eens wat te wensen overlaat. Of dat er nog steeds Spaans product in de schappen ligt. Of dat de teelt véél en véél duurzamer moet. Of biologisch, of in de grond. Of……

U maakt er een sport van om nog goedkoper dan goedkoop producten of diensten aan te schaffen. Dat mág u. Dat is uw goed recht.

Maar mag ik dan namens alle producenten zeggen dat u dan ook niet moet klagen over de kwaliteit? Niet over het feit dat Ryanair u in de steek laat, niet over die zielige plofkippen en niet over de slechte kwaliteit van de tomaten? 

Wij, producenten kúnnen en wíllen betere kwaliteit producten leveren. Als wij daar, via een faire prijs, de ruimte voor krijgen. Dan kúnnen wij u voor een faire prijs naar Malaga op en neer vliegen. Mét uw koffers. Mét genoeg beenruimte. En met punctuele vluchten.

Dan kúnnen wij u vlees leveren van dieren die de ruimte hebben gekregen. En gezond en gelukkig zijn opgegroeid. Dan kúnnen wij u duurzaam geteelde, lang houdbare tomaten leveren van hoge kwaliteit.

Goedkoop is duurkoop is een oude wijsheid. Die je niet vaak meer hoort. Maar die verschrikkelijk actueel is. Ik wens u veel, héél veel wijsheid als u morgen in de supermarkt staat!


Reacties (1)

vincent 1 week ago

Ja joh hier zitten de consumenten niet. Deze open brief is marketing. Bekend worden bij de ondernemers in de tuinbouw. En marketing en opsmuk is wat alles duur maakt, dit is waarom een tomaat duur is. Omdat de supermarkt er veel voor vraagt. Tuiders krijgen kloteprijzen en de boodschappenwagen steeds duurder. Praatjes en marketing zal de oplossing zijn voor een paar maar duurzaam voor de massa is het niet. En het is goed dat vervoer door de lucht steeds meer kost wat het waard is. En ik denk niet dat piloten worden uitgebuit. Het is gewoon een baan.
mduss.

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Plan verlaging emissie fosfaat

In de bollenstreek van Zuid-Holland gaan bollen- en vaste plantentelers in samenwerking met leveranciers, onderzoek en overheden aan de slag...